Strengere regels rijbewijs – Onze mening:

De Morgen 15/07/2016

Wie slager of advocaat wil worden moet daar toch ook voor ‘leren’, waarom niet voor een rijbewijs?

Stefan De Craecker is oprichter van Drive up Safety, een verkeersveiligheids- organisatie voor en door jongeren.

Dat minister Weyts het rijexamen strenger wil maken kan Stefan De Craecker alleen maar toejuichen. ©Tim Dirven

©kos

Al bijna 15 jaar staat onze organisatie tussen de jongeren en benadrukken we dat vooral je eigen gedrag het verkeer veiliger zal maken. Bestuurders en bestuurders in spe moeten dus niemand met de vinger wijzen, maar zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

Dat minister Weyts het rijexamen strenger wil maken (DM 14/7) kunnen we enkel toejuichen.

We merken tijdens onze terreinwerking in scholen en op evenementen nog al te vaak dat tieners zelfs de basisverkeersregels niet kennen en toch al dagelijks als voetganger en fietser aan het verkeer – toch met ingewikkelde regels – deelnemen. Geef toe, tot op heden krijgen we het rijbewijs bijna zomaar, zonder er echt veel te moeten voor oefenen.

Er moet dringend meer geïnvesteerd worden in juiste verkeerseducatie. Ook dat is een oproep aan onze minister

Nieuwe bestuurders moeten dus oefenen en als het van ons afhangt alleen met de hulp van professionals, de rijschool dus. Als we slager, bakker, advocaat of dokter willen worden, gaan we jarenlang naar school, leggen we testen af om dan misschien te slagen en een diploma te halen, niet?

Op praktische vragen als: hoe snel staat je auto stil bij een snelheid van 50 km/uur, waarom mogen we maar 30 km/uur rijden in een schoolomgeving, waarom is de gordel zo nuttig, waarom mogen we al rijdend niet snapchatten, en mogen we echt geen 3, 4, of 5 pintjes drinken als we achter het stuur kruipen, blijven al te dikwijls de correcte antwoorden achterwege, en dat is meer dan jammer.

Het is dus duidelijk dat de nieuwe bestuurder niet zomaar ervaring moet opdoen, maar wel ervaring in allerlei omstandigheden zoals bij felle zon, in de regen, ook als het glad is.

Dus nogmaals: een lastigere theoretische proef, meer manoeuvres en een extra computertest zoals de minister voorstelt zullen meer dan welkom zijn.

Maar mogen we nog verder gaan? Alles begint bij een goede rijopleiding die in de scholen start met verkeerslessen, educatieve workshops en ervaringsgerichte activiteiten. Er moet dringend meer geïnvesteerd worden in juiste verkeerseducatie en ook dat is een oproep aan onze minister.

We moeten jongeren zo snel als mogelijk overtuigen om het veilig te doen als ze de weg op gaan, want ervaring leert dat ze er doorgaans niet echt wakker van liggen. Hoe vaak moeten we in scholen niet hameren op bijvoorbeeld het belang van een fluovestje, een lelijk ding dat niemand wil dragen omdat het niet cool is.

We moeten jongeren zo snel als mogelijk overtuigen om veilig de weg op te gaan, want ervaring leert dat ze er doorgaans niet echt wakker van liggen

Uiteindelijk slagen we er dan in, maar dat vergt tijd, creativiteit en energie, zo blijkt.

Toch heb ik nog enkele slotopmerkingen over het voorstel Weyts. Dat het rijbewijs lichtjes in prijs zal stijgen, zal sommigen misschien afschrikken, maar de rekening is snel gemaakt. Wie goed voorbereid op de weg komt, zal minder ongevallen veroorzaken en dus ook zijn verzekeringspremie minder snel zien stijgen.

Verder lijkt het absurd om in België het behalen van een rijbewijs afhankelijk te maken van de regio waarin het examen wordt afgelegd. Zo is er in Brussel en Wallonië een andere reglementering dan in Vlaanderen. Kan men daar geen werk van maken? Als we in België willen werken aan verkeersveiligheid, dan moet het beleid toch niet van regio tot regio verschillen.

En laten we misschien nog een stapje verder gaan: bijscholen of het af en toe testen van iedereen die een rijbewijs heeft zou soms ook geen kwaad kunnen.